Podle Reuters institutu klesla ve Velké Británii míra důvěryhodnosti sociálních médií v souvislosti s onemocněním COVID-19
2. 12. 2020
Výzkumníci Reuters institutu ve spolupráci se společností YouGov zkoumali, nakolik se lidé orientují v dostupných informacích a zprávách o onemocnění COVID-19 a nakolik jim věří. Míra důvěryhodnosti v sociální média ve Velké Británii během pandemie koronaviru klesá.
Ačkoliv za poslední desetiletí používají britští čtenáři sociální média pro zjišťování informací více [1], jednotlivá sociální média jsou ve Velké Británii různě oblíbená a mají odlišnou míru využití. Na prvním místě je Facebook (65 %), dále WhatsApp s 63 % a YouTube s 59 %.
Získávání informací ze sociálních médií se rapidně snížilo, a to téměř o polovinu, ačkoliv míra využívání sociálních médií zůstala téměř stejná. Například Facebook byl v dubnu 2020 označen 24 % respondentů jako zdroj informací o onemocnění COVID-19. O dva měsíce později už lidé začali vyhledávat informace jinde. Pro čerpání zpráv zvolili např. BBC News (43 %) nebo The Guardian (21 %). Nejvyužívanější sociální sítí je pro získávání zpráv o COVID-19 stále Twitter. Čtenáři však informacím o onemocnění COVID-19 na sociálních médiích spíše nedůvěřují. Průzkum ukázal, že pouze 9 % respondentů je shledává relevantními. O něco větší důvěryhodnost pro ně mají zprávy, které si sami najdou prostřednictvím internetových vyhledávačů. I zde však důvěra klesla o jednu třetinu.
Zdroje:
- Newman, N., Fletcher, R., Schulz, A., Andi, S. 2020. Reuters Institute Digital News Report 2020. Oxford: Reuters Institute for the Study of Journalism.
2. 12. 2020 | Autorky: Klára Bohunická, Victoria Nainová, Veronika Macková