Očkování proti COVID-19 v českých médiích
18. 5. 2021
Analýza mapuje publicitu tématu očkování proti viru COVID-19 a pěti vybraných očkovacích látek: Pfizer/BioNTech, AstraZeneca, Moderna, Johnson & Johnson a Sputnik V. Analýza sleduje období od začátku prosince 2020, kdy se začalo reálně hovořit o zahájení očkování českých občanů proti COVID-19, do konce března 2021. Z médií monitorovaných společností Newton Media byla do analýzy zahrnuta ta, která mají celostátní zaměření.
Během čtyř sledovaných měsíců bylo v tištěných, online i audiovizuálních médiích s celostátním zaměřením zachyceno celkem téměř 55 tisíc příspěvků, které se nějakým způsobem týkaly tématu očkování proti COVID-19. Mezi prosincem 2020 a prvními třemi měsíci roku 2021 byl zaznamenán více než trojnásobný nárůst průměrného měsíčního počtu referencí o tomto tématu. Také publicita sledovaných vakcín, která tvořila víc než třetinu (36 %) celkové medializace očkování, vytrvale rostla. Zatímco v prosinci se zmínky o nich objevily v necelých dvou tisících příspěvcích, v lednu a v únoru to bylo už přes 5 tisíc a v březnu téměř 7 tisíc příspěvků.
Na společné publicitě se pět vybraných značek vakcín podílelo velmi odlišnou měrou. Nejčastěji zmiňovanou značkou byl Pfizer/BioNTech, jehož více než 12 tisíc zmínek znamenalo podíl přesahující jednu třetinu. Čtvrtinu zmínek obsáhla AstraZeneca, pětinu Moderna. Naopak nejmenšího podílu zmínek dosáhly vakcíny Sputnik V (15 %) a Johnson & Johnson (6 %).
18. 5. 2021 | Autor: Ivan Vodochodský