Americké prezidentské volby ve zpravodajství o onemocnění COVID-19 v českých médiích a další témata konce roku 2020
17. 1. 2021
Nejen klasickému politickému zpravodajství dominují v posledních měsících americké volby. Velmi zajímavá situace nastala i v jednom z listopadových wordcloudů skupin českých médií, která kontinuálně sledujeme a analyzujeme. Poprvé za celý rok v něm nepřevládlo žádné slovo s pandemií nebo jejím potlačováním přímo spojené – např. opatření, vláda atp.
Jak je zřejmé z obrázku 1, v textech o COVID-19 ve zpravodajských časopisech a na jejich webech (seznam médií zařazených do této skupiny) byla nejfrekventovanějšími slovy jména amerických prezidentských kandidátů Joea Bidena, Donalda Trumpa a slovo „hlasů“. Rozdíl mezi typy médií vynikne ještě více při srovnání s obrázkem 2, kde je zachycen výskyt nejčastějších slov v celém korpusu mediálního monitoringu společnosti Newton Media s 3392 různými zdroji. Příjmení Biden se v něm krčí vlevo dole a Trump diagonálně od Bidena vpravo nahoře, jejich významnost v celkovém korpusu, který vypadá tak, jak jsme zvyklí z předchozích měsíců roku 2020, je minimální. O tom, že ve zpravodajských časopisech a na jejich webech jednoznačně převládlo téma nemoci COVID-19 ve spojení s americkými prezidentskými volbami, svědčí i další výrazná slova jako „volitelů“, „volební“, „vítězství“, dále různé tvary „států“ či názvy Michigan, Florida, Pensylvánie atd. Zajímavostí je, že podobná situace nenastala například ve skupině veřejnoprávních médií, která celé volby extenzivně pokrývala díky zpravodajům přímo na místě. Pravděpodobnou příčinou je to, že volby nespojovala v takové míře s tématem přístupu kandidátů k pandemii COVID-19. Tuto tezi by ale případně bylo třeba potvrdit kvalitativním výzkumem.
Související odkazy:
Obrázek 1. Wordcloud ze slov použitých ve zpravodajských časopisech a na jejich webech o onemocnění COVID-19 v listopadu 2020
17. 1. 2021 | Autoři: Alice Němcová Tejkalová, Radek Mařík